Als ik in goede aarde sta,
de zon voel op mijn huid,
als jij me warme woorden geeft,
dan voel ik: álles in me leeft,
dan groei ik fleurig uit.
Ik kom tot bloei,
de knop ontvouwt,
ik word wie ik mag zijn.
Ik strooi mijn eigen kleur in ‘t rond,
en die maakt onze wereld bont,
en geeft haar zonneschijn.
Maar als jij mij geen warmte geeft
en ik me dus verstop;
als ik van jou er niet mag zijn,
dan voel ik me zo vreselijk klein
en blijf ik in de knop.
88
uit: ‘Bagage’
Uitgeverij Kwintessens, Amersfoort.
88
88
Schikking en symboliek
De staptegels staan voor de stappen die de kinderen in hun leven moeten nemen.
Aan de ene kant het basisonderwijs dat deze kinderen nu achter de rug hebben en aan de andere kant het voortgezet onderwijs, waar deze jongeren nu aan gaan beginnen.
Het touw geeft de grens tussen beide perioden in hun leven aan.
En niet alleen de grens tussen onderwijssoorten, maar ook tussen het bijwonen van de kindernevendienst en het welkom zijn in de hele kerkdienst.
Zowel de jongeren alsook hun ouders staat hetzelfde te wachten: een volgende stap op weg naar volwassenheid van het kind.
Een touw is ook een symbool voor samen-binden.
God heeft ons samen gebracht om in deze dienst aan die overstap aandacht te besteden.
Aan weerszijden van de grens staat een vaas met bloemen:
– De ene vaas bevat knoppen en net uitkomende bloemen. Dit boeket symboliseert de basisschool, de prille jeugd, waarin het begin van ontwikkeling plaatsvindt.
– De andere vaas heeft net uitkomende bloemen en bloemen in volle bloei. Deze symboliseert de komende ontwikkelingsfase, waarin de kennis uitgebreid wordt en de jongeren tot volle bloei komen.
De bloemen zijn verschillend van uiterlijk zoals vorm en kleur, net zoals ook de jongeren die nu overstappen op allerlei manieren verschillend zijn. Zij zijn UNIEK!
klik op de foto’s voor vergrotingen